Conversiemarketing: optimaliseer je conversiepaden met LeadBot

73 - Jennifer Kok - IMG_2643
Willeke
Willeke Stam
5 min read 3 nov 2025

In de wereld van digitale marketing is conversiemarketing essentieel voor het verbeteren van je conversieratio’s en het optimaliseren van je website om meer leads te genereren. Veel bedrijven verliezen potentiële klanten doordat hun websitebezoekers vastlopen in complexe navigatie of geen duidelijke richting krijgen. Dit leidt tot een lage conversieratio en gemiste kansen. Gelukkig is er een oplossing. In deze blog ontdek je hoe LeadBot niet alleen de navigatie op je website verbetert, maar ook waardevolle inzichten biedt om je conversieproces te stroomlijnen. Benieuwd naar een praktijkvoorbeeld? Aan het eind bespreken we de ervaring van Stichting Opkikker.

Waarom conversiepaden cruciaal zijn voor je conversieratio

Conversiepaden zijn de routes die een bezoeker volgt vanaf het moment dat deze je website bezoeken, tot het moment dat ze een gewenste actie ondernemen. Denk hierbij aan het invullen van een formulier, het aanvragen van een demo of het doen van een aankoop. Het optimaliseren van deze paden is dus van groot belang om te zorgen dat bezoekers niet verdwalen of afhaken voordat ze actie ondernemen.

In de praktijk blijken er vaak obstakels in deze conversiepaden: complexe navigatie, onduidelijke call-to-actions of een gebrek aan begeleiding door de website. Deze obstakels kunnen frustrerend zijn voor bezoekers en hebben direct invloed op je conversieratio’s. Met de inzet van LeadBot richt jij je op je website op het verbeteren van deze paden.

Hoe LeadBot je conversiepaden optimaliseert

1. Duidelijke navigatie en sturing
Eén van de belangrijkste manieren waarop LeadBot je helpt bij het optimaliseren van conversiepaden, is door duidelijke navigatie te bieden. LeadBot begeleidt je websitebezoekers proactief in hun zoektocht naar informatie of producten. In plaats van dat bezoekers moeten zoeken naar wat ze willen, geeft LeadBot in de knoppen directe antwoorden en/of begeleidt LeadBot de bezoeker naar de juiste pagina of actie. Dit maakt het conversiepad veel korter en daarmee eenvoudiger. Zo voorkom je dat bezoekers verloren raken.

2. Proactieve conversie en leadgeneratie
LeadBot is proactief in plaats van passief. Wat we daarmee bedoelen, is dat met de inzet van LeadBot niet wordt gewacht totdat de bezoeker actie onderneemt, maar hen actief aanspoort om de gewenste actie te ondernemen. Dit door een pop-up met een call-to-action te tonen. Achter deze knoppen zit extra informatie voor bezoekers die nog in een oriënterende fase zitten. Wie klaar is voor een aanvraag of aankoop kan via LeadBot direct actie ondernemen. Door proactief te handelen, verhoogt LeadBot de kans dat je bezoeker overgaat tot actie!

3. Verzamel en analyseer belangrijke informatie
Als laatste verzamel je met LeadBot waardevolle data en informatie tijdens de interactie met bezoekers. Deze informatie gebruik je vervolgens bij het optimaliseren van je customer journey. Met een eigen dashboard en koppelingen met GA4 verzamel je data over het gedrag van de bezoeker. Je krijgt meteen inzicht in het aantal conversies vanuit LeadBot en ziet op welke pagina’s de LeadBot het beste presteert. Die inzichten zijn weer fijn om te hebben voor het optimaliseren van je customer journey.

LeadBot en de toekomst van conversiemarketing

Conversiemarketing ontwikkelt zich snel en wordt steeds verder gepersonaliseerd en geautomatiseerd. LeadBot begeleidt bezoekers op een interactieve manier en geeft je de tools om conversiepaden op maat in te richten. Na je aanmelding krijg je namelijk direct toegang tot je eigen LeadBot omgeving waar jij zelf bepaalt hoe je bot eruit komt te zien. Zo licht jij de belangrijkste knoppen voor jou uit.

Nu horen we je denken “En de inzet van AI?”. Ook daarmee zijn we volop in ontwikkeling. Zo onderzoeken we met AI of we op basis van het gebruik en daarmee het gedrag van de bezoeker nog beter kunnen voorspellen hoe de conversiepaden zich ontwikkelen? Met die inzichten kunnen in de toekomst marketingstrategieën worden verbeterd en sneller worden gereageerd op de behoeften van je bezoekers.

Stichting Opkikker verbetert conversiepaden met LeadBot

Een mooi voorbeeld van effectieve conversiemarketing met LeadBot is de inzet op de website van Stichting Opkikker. Zij zetten LeadBot in om hun websitegebruik te verbeteren en bezoekers sneller naar het juiste doel te begeleiden. Dit heeft geleid tot een hogere betrokkenheid en conversie!

Homepage LeadBot

Mobieltjes actie LeadBot

Statiegeld actie LeadBot

Ze gebruikten LeadBot voor:

  • Laagdrempelig contact opnemen: Bezoekers kunnen nu binnen enkele klikken contact opnemen met de stichting.
  • Gebruiksvriendelijke navigatie: Gebruikers worden eenvoudig doorgestuurd naar de donatie-, vrijwilligers- of contactpagina.
  • Gepersonaliseerde aanbevelingen: De content wordt aangepast op basis van het gebruiksgedrag van de bezoeker.

Daarnaast leverde LeadBot ook waardevolle inzichten op. Zo kreeg Stichting Opkikker inzicht in de meestgestelde vragen, waarna zij de content op de website hebben aangepast. Bezoekers vinden makkelijker hun weg op de website, wat heeft bijgedragen aan een verbeterde customer journey en verhoogde conversie. Nieuwsgierig naar andere klantverhalen? Check ook onze cases.

Wil jij je conversiepaden optimaliseren en je conversieratio verhogen?

Start vandaag nog met een gratis proefperiode van LeadBot en ontdek zelf hoe deze slimme tool je kan helpen om meer uit je websitebezoekers te halen!

Ben je een marketing- of webdesignbureau ? Plan een demo en ontdek zelf hoe LeadBot je kan helpen bij het optimaliseren van de conversiepaden van jouw klanten.

Willeke
Willeke Stam Marketing Strateeg