Soepele websitenavigatie en efficiëntie in leads | Auto Schouten

Autobedrijf Schouten
leadbot-lammert
Lammert Heek
2 min read 19 sept 2023 Performance marketing

Autobedrijf Schouten is hét autobedrijf in Ermelo en heeft een ruim aanbod top occasions. Naast het aanbod occasions biedt Schouten verschillende diensten zoals pechhulp, reparatie en onderhoud in hun werkplaats, inkoop van auto's en de verkoop van accessoires.

Vraagstuk en aanpak binnen de bedrijfstak automotive

De inspanningen van marketing binnen de automotive zijn er vaak op gericht om merken, voertuigen en services te promoten. Het doel is om de vraag te vergroten, klantloyaliteit op te bouwen en natuurlijk de verkoop van de voertuigen te promoten. Binnen de automotive is de rol van een verkoopadviseur van groot belang. De verkoopadviseur  heeft kennis van de voertuigen en weet precies welke auto's er in het aanbod zitten. Daarom is het goed om die rol online al naar voren te brengen, zodat er tijdens een showroombezoek al aan de relatie is gebouwd. Om dit te versterken zet Auto Schouten performance marketing in.


Marketingvisie van Autobedrijf Schouten

Bij Autobedrijf Schouten staat persoonlijk contact, een vriendelijke en snelle service centraal. De persoonlijke benadering van de verkoopadviseur en snelle service die zij in hun showroom en werkplaats hanteren wilde ze graag online doortrekken. Omdat er vanuit Schouten meerdere personen betrokken zijn, is het efficiënt dat aanvragen en contactaanvragen via de website bij de juiste persoon en afdeling terechtkomen.

"‘We merken dat de laagdrempelige manier van contact goed aansluit bij de doelgroep van Autobedrijf Schouten. Sinds de implementatie van LeadBot hebben we veel extra leads gegenereerd. Bovendien komen deze leads binnen bij de juiste contactpersonen van Autobedrijf Schouten, iets waar ze bij Autobedrijf Schouten erg blij mee zijn!’’ - Thomas, Digital Marketeer bij LeadLogic"

1663339659030 (1)
Thomas GerthDigital marketing consultant van LeadLogic

Inzet van LeadBot

Met LeadBot is ervoor gezorgd dat bezoekers gemakkelijk bij de juiste pagina uitkomen en dat zij per pagina door het bijpassende teamlid persoonlijk wordt geholpen. Zo hebben we vier verschillende LeadBots op verschillende pagina’s geplaatst en per afdeling de juiste contactpersoon en gegevens gekoppeld:

  • Startpagina: het begroeten van de bezoeker, het tonen van laagdrempelige contactopties en het verwijzen naar de meest belangrijke pagina's zoals 'occasions bekijken', 'werkplaatsafspraak' en 'auto verkopen of inruilen'.
  • Vacature pagina's: op een laagdrempelige manier sturen op een kennismaking met potentiële medewerkers. De vacature komt vervolgens direct bij de recruiter terecht.
  • Auto kopen pagina: inspelen op de behoefte van de bezoeker zoals het stellen van een vraag, langskomen in de showroom of een offerteaanvraag. De vraag wordt vervolgens doorgestuurd naar een verkoopadviseur. Zo komen leads meteen op de juiste afdeling binnen.
  • Werkplaats pagina: het tonen van een opvallende CTA-button waarin gestuurd wordt op het maken van een werkplaatsafspraak. Zo komt een reparatieverzoek direct bij de werkplaats binnen.

Werkplaats bot

Home bot

Vacature bot

Auto verkoop bot

Resultaat

Door middel van de LeadBot werden bezoekers snel naar de juiste pagina gestuurd en konden ze terecht met hun vragen bij de juiste afdeling. Dit zorgde in de afgelopen zes maanden voor mooie resultaten. Deze resultaten laten wij per afdeling zien:

1. Werkplaatspagina: aanvragen kwamen binnen bij de verkoopafdeling
- Er werden 89 afspraken met de werkplaats ingepland via de LeadBot.

2. Occasionpagina: aanvragen kwamen binnen bij de verkoopafdeling
- Via de optie ‘langskomen in de showroom’ werden er 31 afspraken ingepland.
- Via de optie ‘offerte aanvragen’ werden er 22 offerteaanvragen ingediend.
- Er werden zeven auto’s verkocht via contactaanvragen binnen de LeadBot.

3. Startpagina: aanvragen kwamen binnen bij de verkoopafdeling
- Er kwamen 205 Whatsapp-berichten binnen via ‘ik heb een vraag, contactoptie: Whatsapp’.
- Er is 24 keer gebeld, via ‘ik heb een vraag, contactoptie: via de telefoon’.
- Er is zestien keer contact opgenomen via ‘ik heb een vraag, contactoptie: e-mail’.
- Er werden acht auto’s ingeruild via de optie ‘ik wil mijn auto verkopen’.

In totaal kwamen er in zes maanden tijd 404 leads binnen via de LeadBot!

Belangrijkste learning

Met de gebruiksvriendelijke LeadBot heeft elke pagina op de website nu een toegewijde contactpersoon. Dit stelt klanten in staat om direct naar de juiste pagina te worden geleid, waar ze geadviseerd kunnen worden door de daarbij horende adviseur. Het persoonlijke klantcontact dat Autobedrijf Schouten in de showroom biedt, is nu ook online beschikbaar. Hierdoor kunnen klanten binnen enkele klikken contact leggen met de juiste persoon. Door de inzet van LeadBot als performance marketing, zijn er meer leads gegenereerd.

LeadLogic, Autobedrijf Schouten, LeadBot

LeadLogic, een gecertificeerde Gold Partner van LeadBot, is gespecialiseerd in digital marketing. Ze zijn actief betrokken bij de marketingstrategie voor Autobedrijf Schouten. Sinds de implementatie van LeadBot zijn er aanzienlijke positieve resultaten geboekt. Autobedrijf Schouten volgt de leads die via LeadBot worden gegenereerd nauwgezet op, wat leidt tot een succesvolle samenwerking tussen LeadLogic, Autobedrijf Schouten en LeadBot.

Heeft jouw bedrijf ook diverse afdelingen die je rechtstreeks aan de klant wilt koppelen? We denken graag met je mee over hoe we met behulp van LeadBot eengestroomlijnde navigatie op je website kunnen creëren, zodat bezoekers gemakkelijk naar de juiste afdeling worden geleid. Dit alles met meer leads, meer rendement en een hogere ROI.

leadbot-lammert
Lammert Heek Co-Owner LeadBot